tisdag 24 mars 2009

Fy fasen så gott

Idag tog jag vilodag från träningen. Vila är väldigt viktigt och tack vare att jag sprang lite för fort igår så gör det lite ont i skenbenen idag. Men på torsdag är det långpass som gäller. Inte då 2,7 mil som många andra bloggare utan det lutar mer åt 5-8 km. :)

Idag lagade jag något som jag faktiskt aldrig gjort tidigare men som verkligen är barndom för mig. Min pappa lagade det här till mig när jag var liten så som hans pappa lagade det till honom. En enkel rätt men ack så gott. Jag pratar om raggmunkar med fläsk och rårörda lingon. Hittade ett recept, handlade, lagade och njöt. Det var så gott. Kanske inte bästa träningsmaten men man måste njuta också.
RECEPTET. (För 2-3 personer)
  • Ca 500 gram potatis. (Jag valde fast sort)
  • 1 dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 2½ dl mjölk
  • 2 ägg (1 ägg i receptet)

Skala potatisen och riv den fint. Har du en matberedare är det bara att hälla ner dem i den och köra på tills potatisen är fint riven.

Blanda vetemjöl och 1 dl av mjölken i en annan skål. Vispa samman till en klumpfri smet. Tillsätt resten av mjölken och äggen och vispa till en jämn smet.

Häll i smeten i matberedaren och kör tills det har blandat sig väl. Salta och sen dags att steka.

Grädda smeten på båda sidor precis som man gör med pannkakor. Servera direkt tillsammans med stekt fläsk och rårörda lingon. Som vegetariskt alternativ funkar det väldigt bra med kokta ärtor.

Dina raggmunkar är i världsklass pappa men jag undrar om inte mina åtminstone är minst lika goda. =)

3 kommentarer:

  1. Hej Magnus vad kul att du hittade till min blogg. Jag är med nybörjare på det här med trithlon och skall köra ett nu till sommaren för att utmana mig själv och min kropp. Ungefär som jag uppfattar ditt mål efter att ha ögnat igenom din blogg lite kort. Som sagt var är jag nybörjare men jag försöker att lägga in någon form av konditions övning vid varge träningsdag för mig ca 5 dagar i veckan. Ofta blir det ett pass simning, ett pass cyckling och minst tre pass löpning då jag finner löpningen väldigt avkopplande. Jag är igentligen en instängd gymmråtta så jag går igenom hela kroppen på gymmet men jag tror att man igentligen bara behöver kompletera den övriga träningen med buk styrka (mage o Rygg) samt ben styrka Lycka till så kanske vi ses på vasan... MVH Daniel
    Ps jag snor ditt ragmunksrecept det låter gott

    SvaraRadera
  2. Smarrig mat!

    Vi ska delta i Väsby Triathlon - sprintdistans motion (750 m simning, 20 km cykling, 5 km löpning. Själv? =)

    http://triathlon-09.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Raggmunk är bästa munken. Och fläsk! Ooooh!

    Jag promenerade från Odenplan till jobbet idag, men tog bussen hem. :/ Kanske borde börja fundera på det där med ett riktigt träningsregimen.

    SvaraRadera