måndag 16 mars 2009

Triathlon - Vad har jag gett mig in på?

Mitt första triathlon närmar sig med stormsteg. I början på juni så ska jag och två vänner simma, cykla och springa. Det börjar mer och mer gå upp för mig att triathlon inte är någon lek. Jag har läst hur man bör förbereda sig inför ett triathlon. Jag tränar rätt ok men det är inte på långa vägar tillräckligt inser jag mer och mer.

Jag hittade en sida där de ger tips för nybörjare inför sitt första triathlon.
Där kan man bland annat läsa följande:

Simning
"Tag det bara lugnt, undvik panik, och försök genomlida den första delen, det blir mer utrymme efter några minuter."

Byte mellan simning och cykling
"Det är inte konstigt om du känner dig yr i huvudet direkt efter simningen, sätt dig eventuellt ner några sekunder och låt balanssinnet komma tillrätta innan du sätter dig på cykeln. "

Cykling
"Klungkörning är dock förenat med risken för s.k. klungkrascher: faller en faller alla. "

Byte mellan cykling och löpning
"När du kliver av cykeln var beredd på att benen viker sig under kroppen och att knäna inte fungerar, det är fullständigt normalt."

Löpning
"När du satt på dig löparskorna och börjar springa så vill inte benen lyda, allting känns stelt och hopplöst, ta det bara lugnt, det släpper efter 2-3 km. "

Bra tips för nybörjare. Fick ångest när jag läste detta.

Jag kommer vara otroligt stolt om jag tar mig i mål. För jag tror inte jag hinner komma i så bra form som jag borde inför detta.

1 kommentar:

  1. Skrattar gott!! JAg är i samma situation och bävar inför min första sprintstart!

    SvaraRadera