måndag 23 mars 2009

Coopers test.

Idag brukar jag träna bodypump men idag hann jag inte till passet. Så det blev extra tufft att ta sig till gymmet idag. Väl där så bestämmer jag mig för att köra ett Coopers test. Varför bestämmer jag mig för det? Sist jag gjorde var i lumpen och allt jag minns av det var att det var hemskt. Men varför inte återuppliva gamla hemska lumparminnen. En si så där 15 år senare. Coopers test är ett test för att se hur bra kondition man har och jag har aldrig haft särskilt bra kondition men jag tänker faktiskt ändra på det. Man kan tydligen mäta formen i Coopers test på fler än ett sett. Det sättet jag läste igår och som jag gjorde igår var att springa 2,5 km på tid och avläsa tiden i en tabell. Nu hittade jag ett annat sätt att genomföra testet på. Då sprang man i 12 minuter och kollade hur långt man sprungit. Sträckan läste man av i en tabell. Värdet man fick är kollades av mot en annan tabell. Får testa det nästa gång. Verkar vara mer tillförlitligt.
Idag sprang jag mina 2,5 km på 14 min och 21 sek. Ganska nära blodsmak i munnen och enligt tabellen nedan så ser ni hur usel min kondis är för tillfället.

Under 12 min och 50 sekunder: Utmärkt kondition.
12.51 - 14.24: Bra kondition.
14.25 - 15.25: Godkänt
Över 15 minuter och 25 sekunder. Dålig kondition.

Känns inte som jag har bra kondition och det är nog fusk att springa på ett löpband.

Orkade med att köra några set rygg innan jag gick hem.

3 kommentarer:

  1. usch coopers test tvinga dom oss att göra i gymnasiet, hemskt va d :S

    SvaraRadera
  2. Tja! Tänkte bara tipsa om www.traningsprofilen.se ifall du inte är medlem. Såg att du gillar träning.

    SvaraRadera
  3. Jag sprang 3100 på cooperstest min lumpen polare sprang 4000 m på 12 min!! ;)

    SvaraRadera