lördag 14 mars 2009

Får du i dig tillräckligt med protein?

För tillfället så är jag långt ifrån att få i mig så mycket protein som jag behöver per dag. Jag tränar bra men de synliga resultaten uteblir. Man behöver få i sig ca 1.5-2 gram protein per kg av sin egen vikt. I mitt fall innebär det att jag behöver få i mig någonstans mellan 148,5 -198 gram protein per dag. Det innebär i sin tur att jag skulle behöva äta 1 kg kycklingfilé om dagen. Förutsatt att jag bara åt kyckling. För min del känns det som en omöjlighet att få i sig tillräckligt bara genom vanlig mat. Så inom kort ska jag följa nedanstående schema under två veckor för att se till att jag får i mig tillräckligt med protein per dag. Jag måste även börja äta en bättre frukost än vad jag gör idag. Där slarvar jag tyvärr.

Upplägget med extra protein kommer se ut så här:

  • På morgonen befinner sig kroppen i ett katabolt tillstånd. Det innebär att kroppen bränner muskler som energi. Så här ska jag ta min första proteindrink innehållande ett fullvärdigt protein som till exempel whey protein. Här förs aminosyrorna snabbt ut till musklerna.
  • Frukost
  • Mellanmål. Ca kl 10:00. Frukt och proteindrink. Här blir drinken på ett kasein-protein eftersom det tas upp långsamt av kroppen.
  • Lunch
  • Drink före träning på whey-protein.
  • Drink efter träning. Även här ett whey-protein för att det snabbt ska komma musklerna tillhanda.
  • Middag
  • Kvällsdrink på kasein innan läggdags. Allt för att hjälpa musklerna att återhämta sig under natten.

Jag hoppas att jag kommer märka en markant skillnad. Ska bli spännande att se. Det kommer innebära att jag får i mig ca 100 gram protein extra per dag.

Har du några andra bra tips i ämnet så får du gärna höra av dig.

1 kommentar:

  1. tack så jättemycket, vad glad jag blir av att höra sånt :) Följ gärna Love for Food genom bloglovin och prenumerera på nyhetsbrevet! :)

    SvaraRadera