torsdag 26 mars 2009

Jag bara springer och springer

Igår blev det varken träning eller blogg. Då träffade jag en kompis istället. Vi hade inte setts på väldigt länge så det var riktigt trevligt att träffa honom. Hoppas det inte dröjer lika länge tills vi ses igen.


Idag skulle jag återigen köra MAHR. Innebär att jag ska hålla samma puls under tiden jag springer. Jag hoppades att jag skulle komma mycket längre än förra gången på samma puls. Det gjorde jag såklart inte men ett litet framsteg har det blivit. Har läst mig till att MAHR är ungefär samma sak som pulsträning. Rätta mig gärna om jag tänker fel. 140 i puls för mig är då att jag ligger i pulszon 2. 60-70 % av maxpuls. Om jag jämför med förra gången jag körde så kom jag 70 meter längre. Jag som trodde jag skulle vara flera hundra meter snabbare. Jag hann 4,3 km på mina 35 min mot 4,23 km förra gången. Trist. Då man inte direkt blir supertrött av det här så kände jag inte att det var dags att gå hem riktigt än. Jag borde sprungit minst 30 min till men kom iväg lite sen till gymmet idag.


Så jag kom på den briljanta idén att springa ett Coopers test till denna veckan, fast denna gången på det andra sättet. Alltså springa i 12 minuter och se hur långt man kommer på den tiden. Sagt och gjort. Jag sätter hastigheten till 9,5 km/h och kör igång. Känns på tok för långsamt. Efter 2 min höjer jag till 10 km/h. Känns ju bra det här tänker jag och höjer till 10,5 efter 4 min. Så håller jag på ett tag. Springer fortare och fortare. Går ju hur bra som helst och jag som precis sprungit i 35 min. Andra andningen kanske. Vid 8 min så höjer jag med 1 km/h varje minut. Vid 10 min är min fart 13 km/h. Sista minuten går i 15 km/h. Pulsen när jag stannar nog runt maxpuls. Jag sprang 2,13 km på mina 12 minuter. Snitthastigheten blev 10,6 km/h och tiden per km är 5,39.

Gick ju bra det här. Nu måste jag bara hem och kolla tabellen och se hur grym jag är. Måste ju vara världsklass det här.

Nedan ser ni 2 tabeller. Den första anger hur långt man sprungit på sina 12 min. Vid sträckan finns en siffra. Ta med en siffran till nästa tabell och få din dom.



Jag hann som sagt 2130 meter. Det ger mig ett tal på 36.




Då ser man i tabell 2 att mina 36 poäng inte betyder världsklass utan jag hamnar UNDER MEDEL. Jaha. Här springer jag så fort så det nästan ryker från skorna och betyget blir UNDER MEDEL.

Fötter och knän ömmar. Borde inte sprungit så fort men imorgon är det i alla fall fredag och det varma badet gjorde gott. Kanske kommer upp ur sängen imorgon. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar