onsdag 18 mars 2009

Bränn fett med hjälp av MAHR

Och MAHR är inget litet piller man stoppar i sig så att kilona rasar. Nej MAHR betyder Maximum Aerobic Heart Rate. Så man måste röra på sig för att det ska hjälpa. Jag ska tydligen även få bättre kondition om jag tränar enligt MAHR och det är det jag vill åt. Man ska helt enkelt hålla sin puls precis under sitt MAHR medan man springer/går och på så sätt bränner man i huvudsak sitt fett. Det tar tid och tålamod att utveckla men för att kunna springa långt är det ett måste. Tror jag började lite sent med detta med tanke på triathlon den 7 juni 2009 men det kommer kanske fler lopp. Till exempel ett Vasalopp. Det som händer när man tränar regelbundet på detta sätt är att man kommer kunna springa fortare och fortare men fortfarande ligga under sitt MAHR. HUr räknar man ut sitt MAHR?

  1. Börja med talet 180 och minska med din ålder.
  2. Minska med 5 om du tränat mindre än 3 dagar i veckan det senaste året.
  3. Lägg till 5 om du tränat minst 5 dagar i veckan det senaste året.
  4. Lägg till 5 om du är äldre än 55 eller yngre än 25.

Så här räknade jag ut mitt MAHR. 180 minus min ålder (35) = 145. 145 - 5 eftersom jag tränat mindre än 3 dagar i veckan det senaste året. Alltså ska jag ligga under 140 i puls.

Jag testade detta sätt att få bättre kondition i dagens träning. Sprang/gick i 35 minuter och mina siffror blev dessa. Det tog ungefär 3 min att få upp pulsen till 140. Ska nog göra uppvärmningen utöver mina 35 minuter nästa gång.

  • Sträcka 4,27 km
  • Medelpuls 138 slag i minuten
  • Medelhastighet 7,3 km/h
  • Snitt per km, 8,3 min

Ska bli kul att se hur långt jag kommer under mina nästa 35 minuter på det allt mindre förhatliga löpbandet.

Idag gjorde inte samma misstag som förra veckan då jag glömde att stretcha. Då min underbara sambo gjorde klart sitt Body Jam pass så blev det några set rygg, axlar och stretch.

Middagen ikväll blev ugnsrostad potatis, morot och palsternacka. Till detta quornfilé och kokt ägg.

I morgon ska köra ett BRICK pass men nu ska vi se Cape Fear på tv4 Film. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar